Siapakah Penjaja?
Penjaja (Hawker)
adalah penjual barangan (termasuk perkhidmatan) yang berlokasi static di tepi
jalan dan pasar terbuka atau pun yang bergerak (mobile) dengan berjalan kaki
atau berbasikal atau bermotosikal atau yang bermotokar.
Bagaimana mereka beroperasi?
Ada yang menunggu
pelanggan mendatangi gerai mereka dan ada pula yang mendatangi pelanggan yakni
berjualan dari pintu ke pintu (door to door selling). Walaupun tanpa premis dan organisasi yang
formal, penjaja tetap dianggap usahawan dan transaksi yang dilakukannya tetap
dianggap sebagai satu perniagaan.
Sejarah Pencapaian Para Penjaja
Sejarah pencapaian para penjaja yang cemerlang kerap
mengundang kecemburuan para usahawan skel pertengahan dan skel besar. Betapa
tidak, sejarah mencatatkan tedapat ramai jutawan yang lahir dari kalangan
penjaja. Padahal, pada permulaannya tidak siapa yang memandang mereka. Mereka
inilah yang dipanggil jutawan senyap. Ironinya, mereka yang memulakan bisnes
dengan modal ratusan ribu tetapi banyak yang kecundang di tengah jalan.
Kunci Kejayaan Penjaja
Sebagai sebuah
perniagaan, penjajaan juga mempunyai kunci atau formula kejayaan. Walaupun
menjaja kelihatan ‘Simple’ dan bersahaja namun untuk menjadi penjaja yang
berjaya, seorang itu mesti mempunyai komitmen dan disiplin yang tinggi serta,
ilmu dan kemahiran yang relevan. Pada dasarnya, kunci kejayaan seorang penjaja
ialah M.E.S.T.I iaitu;
Abj
|
Istilah
|
Keterangan
|
M
|
Margin
|
Kadar keuntungan per unit jualan
barangan atau perkhidmatan berbanding kos
|
E
|
Enterprising
|
Komitmen keusahawanan yang tinggi
meskipun hanya sekadar sebagai penjaja
|
S
|
Service (Oriented)
|
Prinsip asas seorang penjaja ialah
khidmat. Memberikan khidmat sehabis baik sebelum, semasa dan selepas urus-niaga.
|
T
|
Tools and Tackles
|
Tools adalah perkakas manakala
Tackles adalah teknik memikat pelanggan.
|
I
|
Investment Mission
|
(Pendapatan wajib diurus dgn betul,
ditabungkan dan dilaborkan semula dengan bijak)
|
Keterangan Tentang M.E.S.T.I.
1.
Margin (Keuntungan)
Bakal penjaja mesti mengetahui kadar keuntungan kasar bagi setiap unit
barangan atau perkhidmatannya yang terjual. Beliau wajib belajar asas pengkosan
bagi barangannya. Beliau mesti mempastikan bahawa margin bagi barangannya
mestilah melepasi garisan selamat (Safe Line). Jika tidak, dia akan jadi calon,
“Penjaja
kelabu asap, dapat pangkal ujung lesap, dapat ujung pangkal lesap”.
2.
Enterprising (Ketekunan)
Seorang penjaja cemerlang harus bermula dari jati-diri keusahawanan yang
cemerlang. Dia mesti mempunyai semangat keusahawanan yang tinggi dan kental
iaitu sanggup menempuh segala cabaran dan rintangan.
3.
Service Oriented (Semangat
berkhidmat)
Bagi mengekalkan rentak gelombang semangat yang stabil dan keghairahan
(passion) yang konsisten seorang usahawan itu harus mempunyai prinsip dan
tanggapan yang tepat yakni Semangat Untuk Berkhidmat. Hendaklah sentiasa
ingatkan diri sendiri bahawa aku berada di sini adalah dengan MISI UNTUK
MEMBERI KHIDMAT yang terbaik.
4.
Tools and Tackles (Perkakasan yang
cukup dan Teknik Memikat yang efektif)
Tools : Sebagai penjaja pastikan anda
mempunyai perkakasan asas yang terbaik dan terkini. Memandangkan anda telah
banyak SKIP kos overhed, maka gunakanlah sebahagian dari kos tersebut untuk mendapat
perkakas yang functional dan berkualiti.
Tackles: Menjaja itu ada seninya. Seni lahir
dari 3K iaitu Kesungguhan – Keikhlasan – Kreativiti. Melalui seni inilah anda
akan menjadi factor PEMIKAT atau PENGHAMBAT perniagaan anda sendiri.
5.
Investment Mission
Pendapatan dari penjajaan harian adalah wajib ditabungkan dan dilaborkan
semula dengan bijak. Berapa banyak yang akan anda tabungkan? Bergantung kepada
elemen berikut:
• Jumlah jualan harian
• Margin keuntungan barang
jualan
• Kos dan perbelanjaan tidak
langsung termasuk overhed penjajaan
• Perbelanjaan harian
termasuk perbelanjaan personal dan keluarga
• Peruntukan bayaran balik
pinjaman dan hutang
Justeru itu, seorang penjaja harus mempunyai sistem pengurusan kewangan
yang boleh diharapkan.
Apakah Objektif Pusat Pembangunan
Penjaja Millennia (PPPM) ini? Antara objektifnya ialah:
a. Mengenal pasti penjaja yang aktif
tetapi tidak menjadi ahli persatuan dan tidak mendapat bimbingan yang formal.
b. Menjejaki lokasi perniagaan lalu
mendaftarkan mereka dan mencatatkan masalah utama yang mereka hadapi.
c. Menawarkan khidmat rundingan asas
percuma.
d. Menawarkan kursus elektif bermodul
jangka pendek kepada mereka dengan yuran nominal (potongan sehingga 50%)
e. Memasukkan mereka ke dalam grup
dinamik meja bulat setempat.
Pakej Modul Khas Untuk
Penjaja Baru
i. Bimbingan asas pemilihan
produk yang betul.
ii. Kursus asas pengkosan
produk
iii. Kursus kawalan kos produk
penjajaan
iv. Kursus asas pemasaran
penjaja
v. Kursus asas penabungan
penjaja
berminat ? Sila contact: Sharina Roeslyn. 01137414431
https://bit.ly/3156P8J
https://bit.ly/3156P8J
https://bit.ly/3156P8J
Diurus-kendalikan Oleh:
AKADEMI
MASAKAN KOMERSIAL MALAYSIA
Tingkat Bawah, Wisma Dato’ Rusly, Lot 727 Zon Perdagangan Wakaf Che Yeh 15100 Kota Bharu, Kelantan Darul Naim
Tiada ulasan:
Catat Ulasan